connectors serial server

سریال سرور چیست؟ قسمت دوم

پایه های کانکتور سریال هر کدام به صورت مجزا یک وظیفه ای را انجام می دهند. پيش از توضيح عملكرد پايه ها، توضيحي راجع به نحوه شماره گذاری پايه ها لازم است. کانکتوری كه پشت كامپيوتر مشاهده می كنيد، داراي 9 پایه است كه سيگنال ها را در اختيار كاربر قرار می دهد. شماره گذاری اين پایه ها به صورت شکل زیر است:

connectors serial server

در سال 1960 سازمان صنایع الکترونیک با مخفف EIA برای استاندارد کردن ارتباط سریال بین وسایل مختلف پروتکل RS-232 را با بخش های سخت افزاری زیر که شامل سیگنال های داده و کنترل است، پیشنهاد نمود.

سیگنال‌ها شامل سه دسته زیر می شوند:

الف)سیگنال های داده

پایه RxD: سریال سرور از طریق این پایه اطلاعات را به صورت سریال از دستگاه مبدا دریافت می‌کند.

پایه TxD: سریال سرور از طریق این پایه اطلاعات را به صورت سریال به مقصد ارسال می‌کند.

پایه GND: پایه زمین کانکتور DB9 از سریال سرور است و باید با پایه زمین دستگاه مقابلش مثل PLC مشترک گرفته شود.

table-of-caneectors-pinout.final

ب)سیگنال‌های اعلام آمادگی ارتباط

پایه DCD: اگر سریال سرور را دستگاه مقصد قرار دهیم و دستگاه مبدا ما مثلا یک PLC باشد، هنگام دریافت اطلاعات به این پایه سیگنال می فرستد و دریافت اطلاعات را به سریال سرور اطلاع می دهد.

پایه DTR: وقتی سریال سرور به عنوان مبدا آماده ارتباط با دستگاه مقابلش به عنوان مقصد باشد، این پایه را فعال می‌کند.

پایه DSR: وقتی دستگاه مقصد آماده ارتباط با مبدا باشد، این پایه را فعال می‌کند.

پایه RI: این پایه هنگامی استفاده می شود که ما بین دستگاه ها از مودم نیز استفاده شود. وقتی مودم، سیگنال زنگ را روی خط ارتباطی با مودم دیگر دریافت می‌کند، از طریق این پایه به کامپیوتر اطلاع می دهد تا به خط جواب دهد.

ج)سیگنال های دست دهی(Handshaking)  برای کنترل جریان داده

پایه RTS: هنگامی که کامپیوتر می‌خواهد برای مودم یک بایت بفرستد، با فعال کردن این پایه از مودم درخواست اجازه ارسال می‌کند.

پایه CTS: وقتی مودم سیگنال RTS را از کامپیوتر دریافت کرد، در صورت آمادگی برای دریافت داده، سیگنال CTS را برای کامپیوتر ارسال می‌کند.

تاکنون مباحث مورد نیاز برای فهم استاندارد های ذکر شده بیان شد. از کاربردهای مهم این دستگاه ها می‌توانیم به استفاده در سیستم های کنترل دسترسی، سیستم حضور و غیاب، سیستم های POS، سیستم های اتوماسیون ساختمان و … نام برد.

-rs232-connectors-pinouts

با توجه به مفاهیم بیان شده از سریال سرور و نحوه عملکرد آنها، شرکت­های اورینگ (ORing) و ادونتک (ADVANTECH) سریال سرورهایی با پشتیبانی از نیازهای مشتریان در حوزه صنعت و کاربری‌های عمومی به بازار ارائه داده اند.

رده محصولات شرکت اورینگ (ORing) با نام تجاری IDS شروع می­شود. دستگاه­های سریال سرور از استانداردهای  RS-232 / RS-422 / RS-48 و اترنت پشتیبانی می کنند. تمامی دستگاه های این شرکت از حالت های عملکرد Virtual COM، TCP Server، TCP Client و UDP برخوردار هستند.

با توجه به احتمال بروز خرابی در شبکه یا بستر فیزیکی آن، این دستگاه ها می­توانند به صورت همزمان داده­ها را به 5 دستگاه میزبان مانند کامپیوترهای درون شبکه انتقال دهند تا با احتمال هر گونه خرابی، سلامت داده حفظ شود.

از دیگر ویژگی های این دستگاه های صنعتی سریال سرور، می توان درجه حفاظتی IP30، پشتیبانی از دو ترمینال ورودی برقVDC  12-48 و تضمین کارکرد در بازه دمایی 40- تا 70+ درجه سانتی گراد را نام برد.

رده محصولات شرکت ADVANTECH با نام تجاری EKI-15xx شروع می­شوند. این محصولات از رده های معمولی با تعداد پورت های کم و قابلیت های پایین تا بسیار پیشرفته وجود دارند که تلاش این شرکت ارائه راهکارهای اقتصادی برای نیازهای متفاوت صنعت است.

حالات کارکرد این سری از محصولات ادونتک نیز شامل Virtual COM، TCP Server، TCP Client و UDP می باشد.

عملکرد این دستگاه ها در استفاده با نرم افزارها و سازگاری با دستگاه های سریال قدیمی با حالت Virtual COM تضمین شده است. این دستگاه­ها می‌توانند به صورت نظیر به نظیر (Peer to Peer) با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به هر گونه واسط نرم افزاری نیاز ندارند. عملکرد در بازه دمایی گسترده و حفاظت در برابر نوسانات ولتاژی از قابلیت های این دستگاه­ها می­باشد.

تمامی دستگاه­های سریال سرور شرکت اورینگ (ORing) و ادونتک (Advantech) برای پیکربندی، استفاده از نرم افزار مدیریتی تحت سیستم عامل ویندوز، مرورگر وب یا Telnet را فراهم کرده­اند.
نحوه نصب فیزیکی این دستگاه­ها نیز بدین شکل است که در مدل هایی با تعداد پورت سریال بالا، قابلیت نصب در رک را دارند و در مدل هایی با تعداد پورت کم به صورت DIN Rail هستند.

فرم استخدام